10 Tips voor een communicatieplan

10 Tips voor een communicatieplan

De website: we konden niet zonder
Sinds het ontstaan van internet als netwerk voor particuliere communicatie is het netwerk op één lijn gesteld met de website. Immers waaraan kon je ‘het internet’ herkennen, toch alleen aan een website. Een plaatje en een praatje dat samen een gezicht gaven aan dat wonder dat het World Wide Web ging heten. En natuurlijk; e-mail. Maar dat was het internet voor de doorsnee gebruiker wel. De laatste jaren wordt het internet opnieuw gedefinieerd. Met de komst van social media lijkt een omkering van de communicatierichting plaats te vinden: de ontvanger gaat niet meer naar je website toe, je moet nu naar de ontvanger toe.
Een communicatieplan in tien stappen.

Tip 1 Kies je passiegroep
Het begrip ‘doelgroep’ is aan het vervagen: een typische marketingterm. Maar steeds meer ondernemers willen klanten die bij hen passen, waar een klik mee is. Hoe meer klik, hoe groter de kans op passende diensten voor bij jou passende klanten. Vergeet het zoeken naar je doelgroep, zoek je passiegroep.

Tip 2 Communiceren doe je persoonlijk én zakelijk
Voor veel ondernemers en ondernemingen een punt van discussie: communiceer je persoonlijk of zakelijk. Ik zou zeggen beide, maar verwar persoonlijk niet met privé. Mensen doen zaken met mensen. Steeds vaker ontstaat eerst de klik, dan de vraag wat gaan we doen?

Tip 3 Communiceren doe je overal, vooral online
Natuurlijk is een basiswebsite nog steeds van belang. Maar maak ook een LinkedIn-profiel aan, kijk gerust eens rond op Twitter en overweeg een Facebook-account. Ze hebben alleen een andere sfeer en bereik. Probeer eens uit waar jouw passiegroep rondhangt, wat hen (en jou) boeit en haak aan.

Tip 4 Doe gewoon zoals je bent
Veel (startende) ondernemers vragen zich af hoe zij zich moeten presenteren. Een terechte vraag als je als eerste je doelgroep zou hebben bepaald en je dan gaat afvragen hoe je die je het best tegemoet kunt treden. Maar kies je je passiegroep, wordt het een stuk eenvoudiger: gewoon jezelf blijven: offline en dus ook online.

Tip 5 Communiceren is een retourtje
Maar als je op de diverse social media actief bent, dan is het nog zaak echt te communiceren. Het gaat dus om het lezen van berichten, er op reageren met tips of advies. En uiteraard, je weet zelf ook niet alles. Stel regelmatig bijvoorbeeld via Twitter je vraag. Dat brengt je in contact en jouw profiel, persoonlijk en zakelijk, bouwt zich dan vanzelf op.

Tip 6 Geduld. Online reputatie moet groeien
Met het aanmaken van een Twitteraccount of een Facebookpagina ben je er nog niet. Dan is het bijhouden geblazen. Door het totaal van je communicatie, je reacties op anderen, je geplaatste berichten, ontstaat bij je volgers een beeld. Langzaam, maar zeker. Zonder PR-plan, maar gewoon een weerslag van wie je bent en waar je voor staat.

Tip 7 Verwar persoonlijk niet met privé
Je kunt je communicatie indelen in zakelijk, persoonlijk en privé. Het zakelijke deel is duidelijk: het gaat over je business, je diensten of producten. Het persoonlijke deel is dat wat je bezighoudt, hoe kijk je tegen bepaalde onderwerpen aan? Deze informatie geven je een gezicht, maken je onderscheidend. Privé hou je lekker voor jezelf. Hoort misschien niet eens thuis op internet.

Tip 8 Communiceren is ook vooral waarnemen
Zeker. Social media zijn goedkope zendkanalen. Maar er zijn ook nog mooie manieren om eens te bekijken wat er in je vak gebeurt, wat daarover wordt geschreven en wellicht wat er over jou wordt geschreven. Zoek eens binnen twitter, weblogs, presentaties (op SlideShare) en op Twitter. Je webbezoek bijhouden kan je helpen bij het meten van effect van bepaalde acties.

Tip 9 Het is halen en brengen
Eigenlijk is een effectieve online communicatie niet goed mogelijk zonder de instelling om te brengen of beter benoemd: delen. Dat delen kan van alles zijn: kennis, tips, concrete hulp, je netwerk openstellen. Als je alles voor jezelf wilt houden, is dit niet je tijd en online niet je plek om zaken te doen.

Tip 10 Communiceer online met een glimlach
Het is makkelijk om online in discussie te gaan: veilig, zonder (non-)verbale signalen, ‘lekker knallen’. Maar de escalatie is vrijwel onvermijdelijk. Met afkoppelen of ‘ontvrienden’ als gevolg. Weersta de verleiding, hou het leuk. Wil je toch een scherpe ‘observatie’ kwijt doe het dan via DM (Twitter), maar beter nog maak een afspraak voor een gesprek.

bron: onlineatwork